Löparväst för traillopp

Om du skall springa längre än 90 minuter så är det klokt att ha med sig vätska och näring. Speciellt när du springer lopp. Detta år med Corona så är mycket på eget ansvar då de flesta loppen är virtuella och ingen langning av vätska och energi erbjuds. Vi har därför tagit fram tre olika löparvästar i olika prisklass som alla fickor för allt du behöver och även vätska.

Det viktigast med västarna är:

  • De ska sitta tajt mot kroppen utan att skava
  • Ha fickor för allt du behöver
  • Artiklarna du har med dig ska inte skvalpa runt i sina fickor utan ligga stilla
  • Möjlighet att ha flera flaskor då du kan vilja ha olika vätska med dig

Utöver rätt vätskeryggsäck kan ett väl planerat näringsintag var bra att tänka på. Längre ner på sidan finns tre förslag från Umara vad som kan vara bra vid olika tider på ett lopp som Skatås ryggar. 

  • 1:45-2:15h
  • 2:15-2:45
  • 2:45-3:15

Bra val av löparvästar

Race Vest 4.0

Från Ultimate Direction

Strive Light 5

Från Silva

Silva Strive – Har två vattenflaskor som ingår på 240ml styck. Men går att komplettera med vätskeblåsa med slang så du kan bära ytterligare upp till 2l vätska.

Här finns vätskeblåsa att komplettera med från Inov-8 och Hydrapak.

Ultimate Direction Race Vest – Kommer med två flaskor på 5dl och har mycket bra intällningsmöjligheter. Den finns även i tre storlekar så den skall passa så bra som möjligt

Båda är bra val. Läs om dem och välj den som passar dina preferenser bäst

Energiintag vid traillopp

Från Göteborgsbaserade Umara har vi fått nedanstående råd för er då ni ska springa tex Skatås Ryggar.

Alla paket ger ca 65g kolhydrater som bränsle per timme. Vet du med dig att du blir hungrig ta med en extra U-bar också för mättnaden.

Tid – 1,45-2,15h (Totalt – 130g carbs)

Tid – 2,15-2,45h ( Totalt – 160g carbs )

Tid – 2,45-3,15 ( Totalt – 185g carbs )

Sedan som avslutning så kan det vara gott att ha en återhämtningsbar i väskan vid målgång.